Om bosetting av ukrainske flyktninger

Det er viktig å få registrert alle ukrainske flyktninger som allerede har kommet til Norge. Flyktninger som allerede befinner seg i Rendalen må derfor få hjelp til å registrere seg midlertidig her, enten via epost til postmottak@rendalen.kommune.no eller ved å møte opp på kommunehuset.

Som følge av situasjonen i Ukraina, er det ventet at mange ukrainere vil ankomme Norge i tiden framover. På nåværende tidspunkt er det uklart hvor mange flyktninger som kommer, og både hvor og når disse vil bli bosatt.

Behovet for bosetting av flyktninger i kommunene vil dermed kunne bli større enn tidligere antatt.

Rendalen kommune har ukentlige møter med Statsforvalteren om situasjonen. Vi har gitt tilbakemeldinger om at vi har ledig kapasitet til å ta imot flyktninger, både når det gjelder akutt og langvarig bosetting. Kommunen har ledig kapasitet på skolene, i barnehagen og i voksenopplæringen.

Ukrainere som innvilges midlertidig kollektiv beskyttelse bosettes med offentlig hjelp etter avtale mellom IMDi og den aktuelle kommunen, på lik linje med andre flyktninger.

Rendalen kommune kan også få flere henvendelser fra flyktninger som bor privat, eller som har funnet seg en bolig de ønsker at kommunen skal godkjenne. Det er for tiden stor pågang på Nasjonalt mottakssenter i Råde, så UDI anbefaler å vente litt med å dra dit. Da kan man midlertidig registrere seg i kommunen dersom man allerede er her.

Nyttige sider om situasjonen i Ukraina:

Statsforvalteren Innlandet - Situasjonen i Ukraina

UDI - Informasjon om krisen i Ukraina