Personvern og personvernombud:

Henvendelser om personvern rettes til Rendalen kommune: postmottak@rendalen.kommune.no, eller til kommunens personvernombud Kjetil Brodal (e-post pvo@fartt.no, telefon 416 00 264).

Personvernombudets oppgaver å følge opp arbeidet med IKT-sikkerhet i kommunen, være rådgiver og drive veiledningsarbeid. Personvernombudet er ombud også for FARTT på vegne av eierkommunene Folldal, Alvdal, Rendalen, Tolga og Tynset.

Andre viktige oppgaver for personvernombudet er å følge opp krav i h.h.t. GDPR (General Data Protection Regulation); ny personvernlovgiving.

Kontaktinformasjon Personvernombudet:

Kjetil Brodal

E-post:  pvo@fartt.no

Telefon:  416 00 264

Når du bruker nettsidene til Rendalen kommune legger nettleseren din igjen elektroniske spor og informasjon. Informasjonen benyttes til å bedre innholdet i nettsidene og de kommunale tjenestene. Personvernerklæringen forteller hva som samles inn, og hvordan vi bruker informasjonen.

Ansvar:

Rendalen kommune er behandlingsansvarlig for innhenting og bruk av personopplysninger som gjøres i forbindelse med drift og vedlikehold av www.rendalen.kommune.no

Opplysninger som samles inn, lagres på egne servere som driftes av Acos. Det er kun Acos og Rendalen kommune, som har tilgang til opplysningene. En avtale mellom Acos og Rendalen kommune regulerer hvilken informasjon leverandøren har tilgang til, og hvordan den behandles.

Webanalyse:

Google er leverandør av verktøy for webanalyse og Google er databehandler for dataene som samles inn til webanalyse. Rendalen kommune bruker Google Analytics for å analysere bruken av nettstedet og forbedre innholdet. Google Analytics lagrer deler av IP-adressen til besøkende for å samle inn geografisk informasjon. Datatilsynet regner IP-adresser som en personvernopplysning. Rendalen kommune har aktivert en IP-maskering i sporingskoden for å styrke personvernet. Det betyr at Google Analytics fjerner den siste åttebitgruppen i IP-adressene til besøkende før adressene brukes og lagres.

Noen få brukere vil uoppfordret legge igjen personopplysninger via våre tilbakemeldingsfunksjoner. Vi arbeider for å begrense dette.

Data fra Google Analytics lagres på egne servere hos Google. Data deles ikke uten Rendalen kommunes samtykke, med unntak av gitte avgrensende situasjoner, som når det kreves ved lov (politi/domstoler).

Mer om Google Analytics:

_utma: Skiller brukere og brukersesjoner.

_utmb: Brukes for å bestemme ny brukersesjon/besøk.

_utmc: Interoperabilitet med urchin.js sammen med _utmb.

_utmz: Lagrer trafikkilden eller kampanjen som forklarer hvordan brukeren nådde siden.

_utmv: Benyttes for å lagre data på besøksnivå. Lagres når tjenesten benytter _setCustomVar-metoden

Mer informasjon i Google Analytics.

Funksjonelt:

• .ASPXANONYMOUS: Informasjonskapselen brukes av ASP.NET for å identifisere anonyme brukere på siden.
  • ASP.NET_SessionId: Informasjonskapselen brukes av ASP.NET for å identifisere hver enkelt bruker.
  • lang: Informasjonskapselen inneholder språkinformasjon.
  • Tilbakemelding:
    Ved bruk av funksjonalitet for å gi tilbakemelding på innhold legges det igjen en kapsel som styrer om du kan sende meldingen en eller flere ganger. Tilbakemeldingen lagres i vår database og kan ikke spores tilbake til deg. Kapselen fjernes ikke når du lukker nettleseren. Hvis du vil fjerne kapselen gjøres dette i nettleserens innstillinger.

Vi lagrer informasjon om søkeord og valg du benytter i søkefunksjonen på www.rendalen.kommune.no. Vi bruker informasjonen til å bedre innhold og navigasjon for brukere av nettsidene. Bruksmønster og statistikk fra søk kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, som for eksempel IP-adresse. Søkemotoren som brukes er en intern søkemotor fra Acos.

Per Ivar Strømsmoen
Virksomhetsleder