Digital kommunikasjon (post/dokument inn og ut)

I tråd med regjeringens anbefalinger sender vi post/dokument digitalt til våre innbyggere, firma og andre. Post/dokument fra oss blir distribuert via tjenesten SvarUt til din meldingsboks i Altinn, eller til din digitale postkasse; Digipost eller e-Boks.

Vi benytter også SvarInn og eDialog.

Digital kommunikasjon er hovedregelen når forvaltningen kommuniserer med innbyggere, næringsdrivende og andre offentlige instanser. Det er vedtatt lovendringer i forvaltningsloven, som gjør digital kommunikasjon til hovedregel.  Les mer i Difi sin hjemmeside.

Rendalen kommune sin digitale postjournal

eDialog

eDialog:

• Mange sender dokument til kommunen via e-post. E-post er en usikker kanal fordi den kan hackes, e-poster kan stoppes i spamfilter eller ikke komme fram av andre årsaker. Ved å benytte tjenesten eDialog, kan du/kundene sende oss dokumenter via en sikker (kryptert) kanal; eDialog.  Du kan trygt sende oss sensitive opplysninger digitalt på denne måten, noe du ikke kan gjøre via vanlig e-post.
  • For å bruke tjenesten, må du logge inn med ID-porten (MinID, BankID m.v.)
  • Du skal ikke bruke eDialog hvis vi har elektronisk skjema til formålet.
  • Her finner du eDialog for Rendalen kommune  Du må autentisere deg ved hjelp av ID-porten; enten bankID, bankID via mobil, minID, Buypass ID eller Commfides.  Når du har logget deg inn, fyller du i skjemaet og laster inn eventuelle vedlegg i form av PDF-filer.
  • Slik fyller du ut skjemaet
    • Velg om du er privatperson/innbygger eller om du representerer en virksomhet.
    • Obligatoriske felt er merket med *
    • I tittelfeltet er det fint om du oppgir saksnummeret ditt hvis du sender oss noe i forbindelse med en sak som allerede pågår (for eksempel 18/1).
    • Gi en god beskrivelse av forsendelsen din.  Hvis du sender med vedlegg, legges det du skriver i kommentarfeltet inn som vedlegg til forsendelsen din i saks- og arkivsystemet vårt.
    • Når du klikker på "Send forsendelse", krypteres brevet ditt og sendes direkte inn i saks- og arkivsystemet vårt.
    • Du får kvittering med referansenummer pr. e-post.
KS SvarUt

KS SvarUt:

• Fordelene med en digital postkasse er at du mottar og lagrer brev/dokument fra det offentlige og private virksomheter et trygt sted, og du får brev der du er.  Du er også sikker på at ingen andre leser posten din, og du risikerer heller ikke at brev blir borte gjennom postgangen.  Miljøet spares også.
  • Både Digipost og e-Boks har inngått avtale med Direktoratet for forvaltning og IKT om digital postkasse til innbyggerne.
  • Vi anbefaler, og anmoder om, at du skaffer deg en digital postkasse; Digipost eller e-Boks.  Hvis du ikke oppretter digital postkasse, vil du få post fra oss i Altinn.
  • Vil du fortsatt motta brevet ditt i posten?  Hvis du velger å ikke åpne posten du mottar i Altinn, vil den bli sendt til deg i posten som papirpost etter to virkedager.
  • Det er også mulig å reservere seg fra å motta digital post (gjelder privatpersoner):  Gå inn i  http://www.norge.no/ og klikk på «Reserver deg mot kommunikasjon på nett», eller ring 800 30 300.
  • Firma kan ikke reservere seg mot å motta digital post fra det offentlige.
  • Regelverk for digital kommunikasjon kan du lese her:  Difi  (Direktoratet for forvaltning og IKT).
  • Foreløpig bruker vi SvarUt i kommunens sentrale saks- og arkivsystem.  Der behandler vi slikt som byggesaker, vann-/avløpssaker, eiendomsskatt, personalsaker, elevsaker, politiske saker og mye annet.
  • Unntak:  Brev som skrives i andre systemer enn det sentrale saks- og arkivsystemet; for eksempel fra legetjenesten, vil fortsatt komme gjennom papirposten eller i e-post som tidligere.
KS SvarInn

KS SvarInn:

• Med SvarInn får vi/kommunen innkommende post rett inn i saks-/arkivsystemet vårt.    Dette gjelder også for andre virksomheter.

Christina Emilie Jensen
Arkivar/Fagleder