Beredskap og krisehåndtering

Kommunen rår over ressurser i form av kompetanse, bygg, anlegg og allsidige driftsmidler. Ved en krisehåndtering vil kommunen i størst mulig grad utnytte kommunens etablerte organisering og eksisterende ressurser.

Krise er en uønsket hendelse, eller flere hendelser, som er mer omfattende enn det ordinære tjenesteapparatet i kommunen kan håndtere tilfredsstillende.

Dersom det oppstår en krise, samles kommunens kriseledelse for å skaffe oversikt over inntruffet hendelse og vurdere hvilke konsekvenser den kan ha for kommunen og kommunens innbyggere. Blant oppgavene videre kan være:

  • Vurdere forsterkede tjenester for å ta hånd om eventuelle forulykkede, pårørende og andre berørte.
  • Varsle Statsforvalteren.
  • Kommunikasjon og informasjon til innbyggerne og egne ansatte.
  • Benytte nødvendige faginstanser.
  • Lede, koordinere og prioritere kommunens totale innsats og utnytte alle tilgjengelige ressurser.

 

Oppmøtested ved bortfall av EKOM 

Ved bortfall av EKOM (elektroniske kommunikasjonstjenester som går via mobilnett og/eller strøm) er oppmøtested for å få kontakt med kommunens kriseledelse eller nødetatene (Brann, Helse, Politi):

                                                Rendalen kommunehus, Hanestadveien 1

Kriseledelsen vil fortløpende etablere andre treffpunkt/kommunikasjonspunkt avhengig av hendelse og omfang.

Kriseplan

Forberedte handlinger for å møte ulykker og andre påkjenninger som i art eller i omfang går utover det som regnes som normal risiko i fredstid. Her finner du kommunens overordnede beredskapsplan (PDF, 836 kB).

Kriseteam

Det er viktig å ta hånd om rammede og berørte på en betryggende måte. Kommunen har et psykososialt kriseteam som består av ressurspersoner som kan kalles ut på kort varsel.  Se Brosjyre (PDF, 143 kB).

Egen beredskap

Selv om Norge er blant verdens tryggeste land, og alt tyder på at vi også vil være det i tiden som kommer, er det lurt å være beredt hvis noe uforutsett skulle skje.  DSB anbefaler at flest mulig er forberedt på å klare seg selv i en uke i en krise. De grunnleggende behovene som må dekkes de første døgnene av en krise, er varme, drikke, mat, legemidler, hygiene og informasjon. Les mer om hvordan du kan forberede deg selv og din familie på www.sikkerhverdag.no

Naturskade?

Er du rammet av naturskade? Ta i så tilfelle kontakt med Statens naturskadeordning.

Når krise oppstår - kontaktinformasjon:

Kriseledelsen
Kriseteamet
Nødnumre
Vakttelefoner
Nyttige lenker

Kontakt

Mari Holien
Organisasjonsrådgiver
E-post
Telefon 90 06 46 85
Mobil 90 06 46 85