Hjemmehjelpstjenesten

Temabilde Omsorg

Hjemmetjenesten består av: 

Hjemmetjenesten har ellers ansvaret for:

Søknad om plass i institusjon:
Det blir foretatt hjemmebesøk for vurdering av hjelpebehov før søknaden behandles. Tildeling av plass blir avgjort av tiltaksteam som består av faglederne for institusjonen og hjemmetjenesten. Det er mulig å klage på vedtak om søknad på plass i institusjon. Klagen sluttbehandles av Helsetilsynet i Hedmark.
(link RSH)

Søknad om plass på alderspensjonat og i omsorgsboliger:Søknaden blir behandlet og avgjort av et tiltaksteam etter at det har vært foretatt vurderingsbesøk hos søkeren. 

Søknad om omsorgslønn:
Dette er aktuelt for dem som har særlig tyngende omsorgsarbeid. Å få omsorgslønn er ingen rettighet, men et av flere tiltak fra kommunen som kan bedre situasjonen både for den som trenger hjelp og den som har ansvaret for omsorgen.

Momenter som er viktige i forhold til tildeling av omsorgslønn er; om omsorgsarbeidet er særlig tyngende, om det gjelder nødvendige omsorgsoppgaver, om omsorgen fra søkeren er det beste for brukeren og kommunens ressurser. 

 

Søknad brukerstyrt personlig assistent (BPA):  

Ordningen er en alternativ måte å organisere praktisk og personlig hjelp for sterkt funksjonshemmede som har behov for bistand i dagliglivets gjøremål, både i og utenfor hjemmet. Formålet er å gi brukeren et aktivt og mest mulig uavhengig liv. Brukeren har selv rollen som arbeidsleder og påtar seg større ansvar for organisering og innhold i forhold til sine behov. Det er mulig å klage på vedtak på søknad på BPA. Klagen sluttbehandles av Fylkesmannen i Hedmark.


Søknad om trygghetsalarm:
Kommunen har trygghetsalarmer som er tilknyttet Hjelp 24. Trygghetsalarm koster kr. 240,-pr. mnd.


Utkjøring av mat
Eldre som har hjelp fra hjemmetjenestene, får tilbud om tilkjørt middag fra Rendalen sjukehjem to ganger per uke. Håpet er at dette tilbudet skal sikre god ernæring og dermed bedre helse for de eldre.

 

Pris for mat hvor dette er innvilget i henhold til vedtak (uten mva). 

Kjøtt/fisk           kr.  55,00

Dessert             kr. 15,00

Mjølmat             kr. 35,00

1 1/2 middag     kr. 77,50

1 1/2 dessert    kr. 22,50

 

Priser ved kjøp i kantina (inkl. mva):   

Kjøtt/fisk           kr.  63,50

Dessert             kr. 17,50

Mjølmat             kr. 40,00

1 1/2 middag     kr. 90,00 

1 1/2 dessert    kr. 26,00

 

Forespørsler om utkjøring av middag skjer til Hjemmetjenesten (se over).

  

Hjelpemidler i hjemmet 

Korttidsutlån: Ved korttidslån av hjelpemidler kan du kontakte ekspedisjonen i Helse og omsorgssenteret, ergoterapeuten eller hjemmesykepleien.              
Varig utlån: De som har et varig behov (utover 2 år) for hjelpemidler må begrunne og søke om dette gjennom Folketrygden. Ergoterapeuten eller hjemmesykepleien kan hjelpe til med dette.
Syn/hørsel: Kontaktperson for hjelpemidler som gjelder syn/hørsel er sykepleier Anita Johannessen på tlf 62 46 63 00.

Lån av hjelpemidler er en tjeneste som er gratis.

 

Parkeringstillatelse for funksjonshemmede 

Har du behov for parkeringkort send egensøknad/legeerklæring.

Kontaktperson Maud Flugsrud på tlf 62 46 63 00.

 


Send søknaden til:
Helse og omsorg
Søstuveien 21 

2485 Rendalen

Søknadsskjema  (pdf) Søknadsskjema)  (MS word)

Nyheter
Logo for Nasjonal kontakttelefon

Nasjonal kontakttelefon, 800 30 196, er et tilbud til: 

·        personer over 62 år som er utsatt for vold og overgrep 

·        hjelpeapparatet 

·        andre som kommer i kontakt med overgrepsutsatte eldre

 

 

13.03.2014
AMK nødnett

AMK Innlandet gikk over til nødnettet 27. november.  I denne forbindelse fikk AMK ny nummerserie på telefoni.

Se plakat. 

 

03.12.2013
forside Stortingsmelding nr. 29

Fredag 19. april la helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre frem meldingen "Morgendagens omsorg". Meldingen legger vekt på hvordan vi skal utvikle nye omsorgsformer gjennom ny teknologi, nye faglige metoder og arbeidsformer og endringer av organisatoriske og fysiske rammer.  Les hele meldingen "Morgendagens omsorg" her

22.04.2013
logo helsedirektoratet

Helsedirektoratet har nå publisert rundskrivet på sine nettsider IS 1/2013 .   

 

Rundskrivet er basert på satsninger i statsbudsjettet og departementets og direktoratets planer for helse- og omsorgsfeltet for 2013.

 

22.01.2013
transportordning

Hedmark Trafikk FKF som administrator av TT-ordningen har kommet med følgende informasjon til kommunene. Klikk her for informasjon 

 

04.01.2013
helsesøstere

Helsedirektoratet anbefaler kommunene å legge dette rundskrivet ut på sine hjemmesider for å gjøre det tilgjengelig for ansatte, brukere og innbyggere.

08.02.2012

Kontaktinfo Hjemmetjeneste

Besøksadr.:

Helse- og omsorgssenteret

Søstuveien 21

Otnes
2485 Rendalen
Tlf.:  62 46 63 00
 

Virksomhetsleder Jens Sandbakken

tlf. 62 46 63 15

 

Sekretær Lill Sanne Hole

tlf. 62 46 63 11

Kontaktinfo Hjemmesykepleien

Sone nord:
Bergset aktivitetssenter

Tlf:             62 46 84 71
Alarmtlf:     958 44 946

Fagansvarlig sykepleier: 976 63 835

                  
Sone sør:
Helse- og omsorgssenteret

Tlf:             62 46 63 48
Fax:           62 46 63 01
Alarmtlf:     917 75 953

Fagansvarlig sykepleier: 976 63 835 

                 

       

Felles natt-tlf for begge sonene:   917 75 953